تیونینگ سیستم خودرو

تیونینگ چیست؟ _ سیر تا پیاز تیونینگ خودرو

در واقع اگر تنها یکی از تغییرات صورت گرفته در خودرو با تغییرات و اصلاحات اعمال شده در سایر بخش‌های آن هم خوانی و هماهنگی کامل نداشته باشد، ممکن است مشکلاتی برای خودرو یا راننده‌ی آن به وجود بیاید. هدفی که معمولا با انجام کارهای مختلفی نظیر طراحی صندلی‌های مخصوص مسابقه، قرار دادن فرمان اسپورت، تغییر رنگ صفحه کیلومتر شمار و جذاب‌تر جلوه دادن آن امکان پذیر خواهد بود. برخی از تغییرات در خودرو می‌تواند باعث کاهش عمر قطعات شود، به خصوص اگر به درستی انجام نشوند. به عنوان مثال، افزایش قدرت موتور می‌تواند فشار بیشتری را به قطعات موتور وارد کند و باعث ساییدگی سریع‌تر آنها شود. افراد زیادی هستند که دوست دارند شاسی ماشین آن‌ها خوابیده باشد و بسیار به زمین نزدیک باشد. البته که این مسئله ممکن است باعث آسیب به جلوبندی و ایجاد مشکل در فرمان‌پذیری خودرو شود.

منظور از تیونینگ صوتی به بهبود کیفیت سیستم صوتی خودرو است؛ که در ادامه آن میپردازیم. نصب لوله های اگزوز بزرگ‌تر می‌تواند به کاهش مقاومت در سیستم اگزوز کمک کند و عملکرد بهتری را در دور های بالاتر ارائه دهد. افزودن یا تعویض چیپ های الکترونیکی برای تنظیم بهتر پارامتر های موتور، مانند فشار سوخت و زمان بندی جرقه، که به بهبود قدرت و شتاب کمک می‌کند. نصب کمک فنرها و فنر های قابل تنظیم، امکان تغییر ارتفاع و سختی تعلیق را فراهم می‌کند که بهبود کنترل و هندلینگ خودرو را به دنبال دارد. تیونینگ این سیستم می‌تواند شامل تغییرات در فنر ها، کمک فنرها، میل تعادل و سایر اجزا باشد. یکی از رایج ترین روش های تیونینگ، نصب توربوشارژر یا سوپرشارژر است که باعث افزایش قابل توجهی در قدرت خروجی موتور می‌شود.

در آن زمان بیش از آن که تغییر شکل ظاهری خودروها یا به اصطلاح تیونینگ بدنه‌ی آنها باب شود، تغییر در توان موتور و مشخصات فنی خودروها بود که گسترش یافت. در واقع پیش از آن که مهندسان کاربلد یا تکنسین‌های ماهر به تیونینگ بدنه‌ی خودروها بپردازند، به تیونینگ اجزای داخلی و مشخصات فنی خودروها روی آوردند. تیونینگ خودرو یک فرایند جذاب و چالش‌برانگیز است که می‌تواند به بهبود عملکرد، ایمنی و ظاهر خودرو منجر شود. کاهش ارتفاع خودرو از طریق نصب فنر های کوتاه‌تر می‌تواند باعث بهبود هندلینگ و کاهش مقاومت هوا شود، اما باید با دقت انجام شود تا تأثیر منفی بر راحتی رانندگی نگذارد. این شاخه از تیونینگ به‌طور کلی به هرگونه تغییری گفته می‌شود که با هدف بهبود عملکرد و افزایش قدرت موتور انجام می‌گیرد.

می توانید با تکنسین خود صحبت کنید تا ماشین شما را تنظیم کند تا مطمئن شوید که شمع های جرقه را درست می کنید. نرم افزار نقشه روی ECU چیزی است که زمان جرقه را کنترل می کند، بنابراین مهم است که نقشه صحیح روی ECU باشد. ECU خودرو معمولاً برای ارتقای عملکرد موتور نیاز به نقشه برداری مجدد دارد و این شامل زمان بندی جرقه نیز می شود. علاوه بر موارد ذکر شده، می توان تقویت دینام خودرو را نیز امتحان کرد و از وایر های با مقاومت کمتر، سوزن های انژکتور قوی، شمع های چند الکترود و تقویت کوئل استفاده کرد. تیون خودرو می تواند شامل تغییرات ظاهری خودرو باشد، مانند نصب کیت بدنه، تغییر رنگ خودرو، نصب چراغ های جدید، تغییر رینگ ها و به طور کلی زیبا سازی بدنه خودرو. تیون خودرو به مجموعه ای از فرآیند ها و تغییراتی گفته می شود که با هدف بهبود عملکرد، ظاهر، راحتی و ایمنی خودرو انجام می شود.

با اینکه خودروهای ارتقا یافته و پرفورمنس زیادی در بازارهای جهانی حضور دارند اما همه افراد نمی‌توانند نسخه‌های استاندارد و کارخانه‌ای این خودروها را خریداری کنند. قیمت خودروهایی همچون بی ام و M5 یک سد محکم در برابر خریداران است و از طرف دیگر بودجه زیادی برای سرویس و نگهداری این خودروها موردنیاز خواهد بود. به همین خاطر ارتقای خودرو امری وسوسه کننده و درعین‌حال تا حدی هزینه‌بر است زیرا شما هم می‌توانید بخش‌های لازم برای ارتقای خودرو را تعیین کرده و با هزینه خرید بالای یک خودروی پرفورمنس استاندارد روبرو نشوید. از طرف دیگر هم باید هزینه‌های خاصی را برای سرویس و نگهداری در نظر بگیرید. شرکت‌های خودروسازی دوست دارند خودروهای تولیدی را با محدودیت‌های ویژه‌ای طراحی کنند تا قابلیت اطمینان آن‌ها حفظ شود. با تمامی این تفاسیر تصمیم گرفته‌ایم به مزایا و معایب تیونینگ خودرو بپردازیم تا اگر به دنبال ارتقای خودروی خود هستید با چشم بازتری این کار را انجام دهید.

قطعا تیونینگ کردن ماشین هم به دانش نیاز دارد هم به تجربه و هم به خلاقیت. اما یکی از راه‌های ساده و جذاب تیونینگ می‌تواند استفاده از پلتفرم‌های آموزشی آنلاین باشد. در عمل تیون کردن فیلتر هوا، ما از فیلتری با خاصیت ویژه‌ای که فیلترهای هوای معمولی ندارند استفاده می‌کنیم. مخلوط سوخت و هوا باید درست باشد، اما جرقه باید به اندازه کافی قوی باشد تا فرآیند احتراق خاموش شود و هم چنین زمان بندی صحیحی با بقیه مخلوط داشته باشد. زمان وقوع جرقه همان چیزی است که زمان احتراق را می شنوید توصیف می شود. بسیاری از افراد علاقه دارند سیستم سوخت رسانی خودرو را با انجام کار های تخصی ارتقا دهند و قدرت موتور را بالا ببرند.

در ایران، آموزشگاه‌های مختلفی برای آموزش تیونینگ خودرو وجود دارند. همچنین، برخی از دانشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای، دوره‌های آموزشی تیونینگ خودرو برگزار می‌کنند. این سبک تیونینگ خودرو با دست‌کاری در سیستم تعلیق و کاهش ارتفاع از طریق سیستم پنوماتیک همراه است. چرخ‌های سفارشی با رینگ‌های کوچک که با زاویه‌‌ زیر بدنه قرار می‌گیرند از مشخصه‌های اصلی سبک Stanced Style هستند. یکی دیگر از تغیرات مهم و کاربردی در تغیر چهره خودرو، تعویض سپرها می‌باشد. سپرهای عقب و جلو می‌تواند متناسب با همان حجم و فضا به حالت‌های متفاوتی تغیر پیدا کند که این نوع تغیر بستگی به تغییرات قبلی در تیونینگ خودروی شما دارد.

علاوه بر جلب توجه از نظر ظاهری، کاور بدنه خودرو می‌تواند نقش مهمی در حفاظت از رنگ بدنه خودرو ایفا کند. به عنوان مثال، کاورهای محافظتی بدنه خودرو که به دو صورت مات و شفاف در دسترس هستند، به عنوان یک لایه محافظ بر روی بدنه خودرو قرار می‌ گیرند. NOS یکی از روش‌های پرکاربرد در تیونینگ خودرو است که با تزریق ترکیب نیتروژن اکساید به محفظه احتراق، توان موتور را به‌شدت افزایش می‌دهد. نیتروژن اکساید به‌دلیل تجزیه در دماهای بالا، اکسیژن بیشتری آزاد می‌کند که منجر به احتراق قوی‌تر می‌شود. این سیستم به‌ویژه در خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌شود که برای مدت‌زمان کوتاه به شتاب و توان بسیار بالا نیاز دارند.

در این بخش به برخی از سوالات متداول درباره تیونینگ خودرو پاسخ داده‌ایم. تیونینگ خودرو چیست؟ یا به زبان عامیانه تیونینگ خودرو یعنی چه؟ به معنای ارتقا و شخصی‌سازی خودرو است. تعویض اسپیک های استاندارد با مدل های با کیفیت می‌تواند تجربه شنیداری بهتری را برای راننده و سرنشینان فراهم کند. استفاده از کلاچ های با کارایی بالا و فلایویل های سبک تر می‌تواند به انتقال بهتر نیرو و کاهش زمان تغییر دنده‌ها کمک کند. استفاده از دیسک های بزرگ تر باعث افزایش سطح تماس و بهبود کارایی ترمز می‌شود.

تغییرات در ظاهر خودرو با هدف بهبود آیرودینامیک یا زیبایی، مانند نصب کیت‌های بدنه، باله‌های عقب، و رنگ‌آمیزی خاص. تیونینگ بدنه علاوه بر زیبایی، می‌تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد خودرو در سرعت‌های بالا داشته باشد. برای مثال، استفاده از مواد سبک‌تر در بدنه می‌تواند وزن خودرو را کاهش داده و تأثیر مستقیمی بر شتاب و کنترل خودرو داشته باشد. خودروهای فابریک کارخانه با توجه به شرایط کلی جاده‌ها ساخته می‌شوند و اغلب آن‌ها از لاستیک‌های با پهنای کمتر و رینگ‌های کوچک‌تر استفاده می‌کنند. همچنین ارتفاع سیستم تعلیق آن‌ها از سطح زمین نیز بیشتر است؛ اما افرادی هستند که می‌خواهند علاوه بر کاهش ارتفاع سیستم تعلیق خودروی خود از رینگ و لاستیک‌های بهتر استفاده کنند.

جلوپنجره قطعه‌ای در بخش جلوی خودروست که علاوه بر زیبایی باعث افزایش ورود هوا به محفظه پیشرانه و خنک کردن آن می‌شود. گاهی اوقات تیونرها از قطعه‌ای جدیدتر و زیباتر استفاده می‌کنند و در اغلب موارد نیز جنس فیبر کربنی با رنگ تیره را برای جلوپنجره انتخاب می‌کنند تا خودرو ظاهر گیراتر و جذاب‌تری پیدا کند. البته در اکثر خودروهای برقی امروزی خبری از جلوپنجره نیست چراکه این خودروها نیازی به خنک کاری پیشرانه ندارند. با کمک توربو شارژر یا سوپر شارژر می توان فشار متوسط و در نتیجه قدرت را افزایش داد. فشار بالا تر درجه پر شدن را بهبود می بخشد به طوری که هوای بیشتری برای احتراق سوخت در دسترس است.

اگر قطعه ای به دلیل مونتاژ نشدن صحیح باید برگردانده شود، خوب است که یک فروشنده سازگار داشته باشید. علاوه بر این، برای برخی از قطعات به گواهی قطعات یا مجوز عملیات عمومی (ABE) نیاز دارید. زیرا بسته به کشور در بخش تیونینگ، بسیاری از مقررات برای طیف گسترده ای از قطعات باعث عدم اطمینان می شود. هر قطعه ای که در خودروی خود بهسازی می کنید می تواند منجر به انقضای مجوز بهره برداری و در نتیجه جریمه های سنگین شود. همچنین ممکن است دیگر مجاز به رانندگی با وسیله نقلیه در جاده های عمومی نباشید.

تعداد سه یا چهار اگزوز، ظاهر بخش عقبی ماشین را معمولاً خیلی اسپرت‌تر جلوه می‌دهد. خودروهای تولیدی بر اساس استانداردهای کارخانه‌های خودروسازی تولید می‌شوند. پروسه ساخت و تولید خودرو بر پایه آزمایش‌ها و تحقیقاتی مختلف صورت‌ می‌گیرد و درنهایت بر اساس استاندارهایی خاص، خودرو تولید و روانه بازار می‌شود. تیونینگ کردن منجر به خارج کردن خودرو از مسیر استانداردهای آن است که ممکن است گاهی این تغییر مسیر، مشکلاتی را هم برای خودرو به همراه داشته باشد. مثلاً کاهش ارتفاع خودرو، استفاده از لاستیک‌هایی با فاق کوتاه یا چراغ‌های بیش از حد قدرتمند، می‌تواند مشکلات زیادی را در خیابان‌های شهری ایجاد کند.

اگر هدف شما فقط ارتقای ظاهری خودرو باشد می‌توانید با مراجعه به مراکز معتبر و کاربرد قطعات و لوازمی همچون رینگ و لاستیک، سپرهای جلو و عقب، رکاب‌های متفاوت، دیفیوزر و بال عقب، سر اگزوز و… را انتخاب نمایید. برای ارتقای بخش فنی نیز می‌بایست مواردی همچون برنامه‌ریزی دوباره ECU با همان ریمپ کردن، استفاده از سر سیلندر و پیستون‌های کاراتر و… در نظر بگیرید. موتور خودرو یکی از مهم ترین قطعات فنی محسوب می شود که از قطعات جزئی تشکیل شده است. بسیاری از افراد هنگامی که واژه تیون فنی را می شنوند، تصور می کنند فقط موتور خودرو ارتقا می باید. در صورتی که تیون موتور به معنای بهبود، گسترش یا تنظیم قطعات موجود است تا موتور قدرت بیشتری ارائه کند.

این خودرو اکنون ۳۸ اسب‌بخار قدرت بیشتری تولید می‌کند و حداکثر توان آن به ۷۰۱ اسب‌بخار رسیده است. درنتیجه مجموع قوای فنی هیبریدی فراری ۲۹۶ GTS در نسخه نوویتک به ۸۶۸ اسب‌بخار افزایش یافته است. بهبود ترمزگیری و کنترل خودرو نیز یکی از مزایای مهمی است که از تیونینگ خودرو به دست می‌آید. با اعمال تغییرات مختلف در سیستم ترمز و تعلیق خودرو، می‌توان قدرت توقف و کنترل رانندگی را بهبود بخشید. استفاده از کاور بدنه خودرو، یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های تیونینگ ظاهری آن است. این کاورها عموماً به دو صورت رنگی و بی‌رنگ عرضه می‌شوند، که نمونه‌های بی‌رنگ به دو دسته مات و شفاف تقسیم می‌شوند.

ولی بسیاری از خودروهای لوکس فابریک کارخانه، قابلیت تغییر ارتفاع توسط یک دکمه را دارند. به این ترتیب که شما می‌توانید در جاده‌های هموار، شاسی خودرو خود را بخوابانید و در جاده‌های ناهموار، ارتفاع را افزایش دهید. با این حال، بسته به کشوری که در آن زندگی می‌کنید، برخی از تبدیل‌ها می‌توانند به محض جرأت استفاده از آنها در جاده‌های عمومی غیرقانونی باشند. این به این دلیل است که مقررات ترافیک جاده ای ممکن است ایجاب کند که تجهیزات خاصی روی وسیله نقلیه فقط در یک طرح رسمی تایید شده استفاده شود. این معمولاً مربوط به قطعات مرتبط با ایمنی مانند لاستیک ها، ترمزها، موتور و سیستم اگزوز است. تیونینگ خودرو، واژه‌ای آشنا در میان علاقه‌مندان به دنیای خودرو است.

افراد زیادی از ظاهر استاندارد خودروی خود خسته شده‌اند و برخی نیز ترجیح می‌دهند بین خودروهای دیگر جلب‌توجه کنند به همین خاطر راهی نمایندگی تیونرهای مختلف می‌شوند. تیونرها بخش‌های مختلفی از خودروها را می‌توانند تیونینگ کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به چراغ‌ها، درب‌ها، رکاب‌ها و… اشاره کرد. برخی افراد اعتقاد دارند ظاهر استاندارد خودروها زیباتر از نمونه‌های تیون شده است اما برخی دیگر مخالف هستند. هرچند برخی پروژه‌های تیونینگ خودرو وجود دارند که واقعاً فراتر از نمونه فابریک کارخانه ظاهر می‌شوند. البته که افراد زیادی خواهان شرکت در چنین مسابقاتی بودند و رفته‌رفته بازدیدکنندگان نیز از مهندسان خواستند تا خودروهای آن‌ها را ارتقا دهند.

اگر به تیونینگ خودرو خود علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، ما در سهیل تیونینگ آماده‌ایم تا به شما کمک کنیم. تیم متخصص ما با بررسی خودرو شما، بهترین گزینه‌های تیونینگ را پیشنهاد می‌دهد. خدمات تیونینگ ما شامل تمام مراحل از بررسی اولیه تا اجرا با بالاترین کیفیت است. با این حال، توجه به قوانین و استانداردهای ایمنی و محیط زیست در هنگام تیونینگ خودرو بسیار مهم است. با توجه به نیاز ها و سلیقه های مختلف، انواع مختلف تیونینگ وجود دارد که هرکدام می‌توانند تجربه‌ای متفاوت از رانندگی را به ارمغان بیاورند. نصب چراغ‌های LED، زنون یا هالوژن که نور بیشتری تولید می‌کنند و همچنین مصرف انرژی کمتری دارند.

به گفته نوویتک، عرض محور عقب فراری ۲۹۶ GTS اکنون به ۲.۰۸ متر رسیده است. با این حال شما میتوانید برای انجام خدمات تیونینگ و مشاوره با متخصصین در مجموعه استریو باران مشورت نمائید. سیستم هایی که براساس شرایط جاده و میزان نور محیط، شدت و زاویه تابش نور را تنظیم می‌کنند. اگر می‌خواهید در خصوص مالیات خودروهای لاکچری اطلاعاتی کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله مالیات خودرو میلیاردی را مطالعه نمایید. یکی از راه‌های بزرگ نشان دادن جلو پنجره، حذف تمامی پره‌ها و علایم لوگوی خودرو و جایگزین کردن جلو پنجره با پره‌های بسیار ظریف و باریک می‌باشد که حس بزرگ نمایی جلو پنجره را القا می‌کند.

هنگامی که قطعات مربوط به ایمنی در حال تنظیم هستند - به عنوان مثال، تغییرات در سیستم تعلیق، این نیز اعمال می شود. بسیاری از کارگاه های تیونینگ تخصص خود را مستقیماً از قطعه ساز یا خودروساز دریافت می کنند. کارشناسان کارگاه خوشحال هستند که از این مزیت دانش انحصاری استفاده کنند. سیستم تعلیق هیدرولیک یا هیدروپنوماتیک خودرو را به طور مداوم بالا می برد و دوباره آن را پایین می آورد. این کنترل سطح می تواند مزایایی داشته باشد، نه تنها برای رانندگان اسپرت. با افزایش سرعت رانندگی، سیستم تعلیق می تواند مرکز ثقل خودرو را کاهش دهد.

اگر شما از علاقمندان به خدمات اسپرتینگ و تیونینگ خودرو هستید ؛ مرکز کاراک انتخاب مناسبی برای شما است. شما در کاراک می توانید انواع خدمات تیونینگ نرم افزاری خودرو ، تیونینگ موتوری خودرو ، تیونینگ اتاق خودرو و تیونینگ بدنه خودرو را دریافت کنید. یکی از بزرگترین مزایای این سیستم‌ها، توانایی تنظیم ارتفاع خودرو به صورت دلخواه است. با این امکان، می‌توانید ارتفاع خودرو را برای مواجهه با شرایط مختلف جاده، مانند آب‌رسانی، رانندگی در مسیرهای غیرهموار و یا فعالیت‌های آفرودینگ تنظیم کنید. این به شما امکان می‌دهد تا به راحتی با تغییرات زمین‌شناسی مواجه شوید و تجربه‌ی رانندگی خود را بهینه کنید. استفاده از کاورهای مات یا براق و دادن ظاهری خاص به خودرو، می‌تواند بیشتر از یک اقدام تزئینی باشد.

طهران موتور یکی از مجموعه‌های حرفه‌ای در زمینه تیونینگ خودرو است و قادر به ارائه خدمات تیونینگ برای انواع خودرو می‌باشد. معمولاً هر چه خودرو لوکس‌ تر باشد، طراحی بهتر و جذاب‌ تری از رینگ و لاستیک دارد. با تغییر رنگ و طرح رینگ و همچنین استفاده از لاستیک‌ های پهن، می‌ توانید ظاهر خودروی خود را شیک‌ تر و متفاوت‌ تر کنید. برای انتخاب رنگ رینگ، مناسب بودن آن با بدنه خودرو و تغییراتی که در سایر بخش‌های بدنه ایجاد می‌کنید، را در نظر بگیرید تا به زیبایی بیشتر نمای خودرو کمک کند. نصب کیت مکش یکی از روش‌های رایج برای افزایش توان و بهبود عملکرد موتور خودرو است. با جایگزینی فیلتر هوا و لوله‌های ورودی هوا با قطعات با کیفیت‌تر و طراحی بهینه، می‌توان به هوای خنک‌تر و پرچگال‌تری دست یافت که منجر به احتراق بهتر و افزایش قدرت موتور می‌شود.

در نمای بیرونی با حذف تمامی زه‌های بدنه خودرو، روی بیشتر دیده شدن خطوط عضلانی خودرو تأکید می‌شود. سال گذشته، قانونی در اروپا به تصویب رسید که بر طبق آن، باید صدای اگزوز خودرو‌ها در اروپا کاهش پیدا می‌کرد. به‌موجب این قانون، صدای اگزوز خودروهای‌ مدل‌های اسپرت هنگام عبور از مسیرهای عادی و غیر مسابقه نباید تفاوتی با مدل‌های معمولی داشته باشد. یا آنکه خودروهایی را دیده‌اید که ظاهرشان به طرزی عجیب، متفاوت و اسپرت ارتقا پیدا کرده و سرعت و شتاب بالاتری پیدا کرده اند؟! این مقاله جذاب برای آشنایی شما با تیونینگ ماشین می‌باشد.تا پایان با فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی ماشین نو همراه باشید.

شمع سوزنی مخصوص موتورهای توربو و وایر اسپرت و داون پایپ (در صورت تولید) را ما پیشنهاد می کنیم. اما بهترین و ارزانترین روش ، ریمپ شاهین است که پیشنهاد می کنیم مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید. شاید تیونینگ شیشه‌های خودرو خیلی رواج نداشته باشد اما دودی کردن آن نیز به نوعی بهبود کارایی محسوب می‌شود. البته درصورتی‌که این کار به‌صورت اصولی و با متریال مناسب انجام شود باعث کاهش دمای داخل کابین خواهد شد و آسایش بیشتر سرنشینان را در پی خواهد داشت. همچنین برخی شرکت‌ها کار ضدگلوله کردن شیشه‌ها را نیز انجام می‌دهند که هزینه نسبتاً بالایی دارد. مانند اینتر کولر ها، کولرهای شارژی هستند که پس از توربو یا سوپر شارژر قرار می گیرند و هوایی را که فشرده شده و برای احتراق به سمت موتور حرکت می کند، خنک می کنند.

رنگ یک رینگ می‌تواند، دودی، سیاه، طلایی، سفید و یا نقره‌ای باشد که متناسب با نوع خودرو و نوع رنگ بدنه خودرو، می‌توان بهترین گزینه را انتخاب کنیم. یکی دیگر از شیوه‌های مرسوم در تیون کردن سقف خودرو، مربوط به تغییر رنگ سقف توسط بر چسب‌های ویژه می‌باشد. که این مورد به صورت برچسب سیاه معمولا و بیشتر بر روی خودروهای سفید انجام می‌گیرد. بسیاری از خودروهای حرفه‌ای خود به صورت پیش فرض، این تغییر و دوگانگی رنگ را بر روی ظاهر خود دارند. برای خودروی شاهین به دلیل عرضه کم و محدودیت پیشرانه تا کنون لوازم افتر مارکت زیادی تولید نشده است و از طرفی این پیشرانه خیلی پتانسیل تقویت را ندارد.

علاوه بر این، تعداد و اندازه خروجی اگزوزها به نوعی توان و عملکرد موتور را نمایان می‌سازد. همچنین، سر اگزوزها برای کنترل صدای تولید شده و یا ایجاد صدای خاص در زمان شتاب‌های ناگهانی نیز استفاده می‌شود. سهیل تیونینگ با بیش از ده سال تجربه تخصصی در زمینه ریمپ و تیونینگ خودرو، به عنوان یکی از نام‌آورترین و معتبرترین مجموعه‌های این حوزه در منطقه شناخته می‌شود. ما با بهره‌گیری از تیمی حرفه‌ای از متخصصان و علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت و لوکس، خدماتی در سطح استانداردهای جهانی ارائه می‌دهیم. در سهیل تیونینگ، با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته، توان و عملکرد خودروهای شما را به بالاترین سطح ممکن می‌رسانیم و تجربه‌ای متفاوت از رانندگی را برای شما به ارمغان می‌آوریم.

استفاده از مواد مقاوم تر برای تقویت بدنه خودرو، به افزایش ایمنی در زمان تصادف کمک می‌کند. افزودن سیستم های ایمنی مانند کیسه های هوای اضافی، ترمزهای خودکار و سیستم‌های هشدار تصادف می‌تواند ایمنی خودرو را بهبود بخشد. تیونینگ ظاهری شامل تغییرات در بدنه، رنگ، رینگ‌ها و سایر بخش‌های خارجی خودرو است. Trackday یک رویداد رانندگی رایگان در مسیری است که به همین منظور تعطیل شده است. این می تواند یک پیست مسابقه ای مانند نوربرگ رینگ یا یک آسفالت فرودگاه تبدیل شده باشد.

ضمن ایجاد یک ظاهر جذاب و منحصربه‌فرد، کاورهای مات و براق می‌توانند همچنین خودرو را در برابر آسیب‌های خارجی مانند خطوط، خراشیدگی و تغییرات آب و هوا حفاظت کنند. بنابراین، علاوه بر ظاهر زیبا، این اقدامات می‌توانند طول عمر خودرو را نیز افزایش دهند. همچنین با بهبود ترمزگیری و کنترل خودرو، تجربه رانندگی شما بهبود می‌یابد. احساس ثبات، اطمینان و کنترل بیشتر در سرعت‌ها و شرایط مختلف رانندگی، لذت رانندگی را افزایش می‌دهد. با نصب سیستم‌های ترمزگیری بهبود یافته مانند کالیپرهای بزرگتر، دیسک‌های ترمز اندازه بزرگتر یا استفاده از ترمزهای عملکردی، توانایی ترمزگیری خودرو در شرایط مختلف رانندگی بهبود می‌یابد. این امر منجر به کاهش فاصله ترمز، زمان پاسخگویی بهتر و افزایش ایمنی رانندگی می‌شود.

همچنین می‌توانید هر دو بخش را تیون کرده و خودروی جدیدی از آب در بیاورید. واضح است که شما می توانید بسیاری از کارهای تنظیم را خودتان انجام دهید. این شامل، به عنوان مثال، رنگ آمیزی جزئی، بسته بندی با فویل یا رنگ آمیزی شیشه جلو می باشد. اما وقتی صحبت از تنظیم موتور یا تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه می شود، به دانش تخصصی نیاز دارید. اگر دانش لازم را دارید اما تجهیزات ندارید، می توانید مهارت های خود را در یک کارگاه استخدامی نشان دهید.

به جای باز شدن درب‌ها به سمت بالا، می‌توان با قرار دادن لولای درب‌ ها در بالای بخش، آن‌ ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که ابتدا کمی به سمت طرفین باز شوند و سپس به سمت بالا؛ مانند بال‌ های عقاب. این نوع باز شدن درب‌ ها، اغلب پیچیده‌ تر است و نمی‌ توان آن را به راحتی بر روی هر خودرویی نصب کرد. ستاره| سرویس خودرور – پیشینه‌ی تیونیگ را می‌توان در اواسط قرن بیستم میلادی یعنی حدود نیم قرن قبل جستجو کرد. استفاده از مواد سبک تر مانند فیبر کربن برای بدنه و سایر اجزا می‌تواند به کاهش وزن کلی خودرو و بهبود عملکرد آن کمک کند. و حالا میرسیم به پرطرفدار ترین شاخه از تیونینگ که می تواند کاربر های معمولی که حتی علاقه ای به اسپرت کردن ماشین ندارند را به خودش جذب کند.

خودروهای اسپرت، آفرود، و مدل‌های خاص کارخانه‌ای از جمله محبوب‌ترین گزینه‌ها برای تیونینگ هستند. تیونینگ خودروهای اسپرت معمولاً با هدف افزایش قدرت خودرو و بهبود عملکرد دینامیکی انجام می‌شود. نصب چراغ‌های LED جدید، چراغ‌های مه‌شکن و سایر چراغ‌ها می‌تواند به بهبود دید راننده و همچنین بهبود ظاهر خودرو کمک کند. این تغییرات علاوه بر زیبایی، می‌توانند به افزایش ایمنی در رانندگی شبانه نیز کمک کنند. به‌طورکلی، تیونینگ ظاهری به صاحبان خودرو این امکان را می‌دهد که خودروشان را به شکلی شخصی‌سازی کنند که با سلیقه و سبک زندگی‌شان هماهنگ باشد. در سیستم تعلیق بادی، یک کمک فنر مخصوص این نوع تعلیق و یک دم هوا جایگزین فنرهای فولادی معمولی می شود.

اگر به دنبال بالا بردن عملکرد خودرو هستید و فقط جنبه تقویت ورودی را مد نظر دارید، باید به شما بگوییم نباید ارتقا خروجی را فراموش کنید. تیون اگزوز خودرو می تواند موجب خارج شدن هر چه سریع تر دود های حاصل از احتراق داخلی می شود. یکی از اقدامات اساسی برای تیون اگزوز خودرو، کم کردن طول لوله اگزوز است. خروج دود در ماشین های معمولی از مسیر های پر پیچ و خمی در اگزوز عبور کرده تا صدای اگزوز به نسبت کاهش یابد. اما اگر به صدای اگزوز ماشین های مسابقه ای توجه کنید، صدای بلندی به گوش شما می رسد.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. رینگ های آلومینیومی گران تر هستند، اما به لطف وزن سبک تر، رانندگی بهتری را ارائه می دهند. به عبارت دیگر، تیونینگ این امکان را به شما می‌دهد تا خودروی خود را به شکلی که همیشه آرزویش را داشتید، درآورید. در حوزه ی اسپرت کردن این سیستم حتی شکل صدای اگزوز هم میتونه سلیقه ای باشه و با شیوه های خلاقانه می شود صدا های عجیب و غریبی ساخت. این شاخه از تیونینگ هم یکی از پرطرفدار ترین بخش های اسپرت کردن ماشین است، که نمونه های خلاقانه بیشماری را می شود تو خیابان ها دید.

در این مرحله، باید قطعات و تجهیزات باکیفیت و استاندارد را انتخاب کرد. چراغ‌ها سهم زیادی در جذابیت ظاهری خودرو دارند و تغییرات این بخش، عموماً شامل استفاده از زنون، دودی کردن چراغ‌ها و تعویض کاسه‌چراغ‌ها می‌شود. در مورد خاستگاه و پیدایش اولین نشانه‌های تیونینگ اختلاف‌نظر بسیاری وجود دارد و در مورد این‌که Car Tuning از ژاپن، آلمان یا امریکا به دنیا معرفی شده است یا خیر، اطلاعات موثقی در دسترس نیست. این سیستم که سوپرشارژ نیز گفته می‌شود می‌تواند عملکرد و قدرت و گشتاور موتور شما را به 50 درصد افزایش دهد که این مقدار بسیار چشمگیر است. البته تا حدی از طیف رنگی، دودی کردن شیشه‌ها مجاز و حتی مفید است که از ورود اشعه‌های مضر خورشید به داخل کابین می‌تواند جلوگیری کند. جرا که بسیاری از خودروهای امروزه به صورت پیش فرض و فابریک، از شیشه دودی در شیشه‌های طرفین غیر از شیشه جلو استفاده می‌کنند.

همان‌طور که مشاهده کردید، راه‌های زیادی برای ارتقا یا به اصطلاح تیونینگ خودرو، چه در ظاهر و چه در مشخصات فنی وجود دارد. برای اعمال هر گونه تغییری بهتر است با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید و از راهنمایی‌های آن‌ها بهره ببرید. با تغییر دادن مدل چراغ‌ها شما می‌توانید، نمای بسیار زیباتری به خودروی خود بدهید. البته بهتر است این کار را برای تمامی چراغ‌ها انجام دهید تا یکپارچگی و هماهنگی آن‌ها با هم حفظ شود. انصافاً برخی خودروها چراغ‌های جلو و عقب زشتی دارند و با همین یک تغییر، می‌توانید ظاهر ماشین خود را بسیار جذاب‌تر و اسپرت‌تر نشان دهید. برای تغییر چراغ‌ها، هم می‌توانید رنگ آن‌ها را تغییر دهید، مثلاً از رنگ دودی استفاده کنید و یا از چراغ‌های زنونی استفاده کنید.

فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنک‌کننده، استفاده از شمع‌های اسپرت، نصب سایکلون، نصب هدرز و منیفولد، تغییر چیپ ست ECU، تغییر سیستم اگزوز ازجمله روش‌هایی است که برای تقویت موتور خودرو از آن استفاده می‌شود. سیستم تعلیق بهتر نیز کیفیت سواری مطلوبی به همراه خواهد داشت و قابلیت عبور از پیچ خودرو بهبود خواهد یافت. برای تیونینگ پیشرانه تحقیق و جست‌وجوی زیادی نیاز است چراکه با کوچک‌ترین اشتباهی متحمل هزینه‌های سنگین خواهید شد. به همین خاطر است که خودروسازان چندین میلیون دلار را صرف توسعه چنین قطعاتی می‌کنند. اگر تیونینگ خودرو به‌صورت علمی و درست انجام شود، نتیجه کار محصولی لذت‌بخش و ایمن خواهد بود که هم مالک خودرو و هم دیگران از آن لذت خواهند برد.

این تغییرات می‌توانند شامل بخش‌های مختلفی از جمله موتور، سیستم تعلیق، سیستم اگزوز، بدنه و ظاهر خودرو باشند. تیونینگ خودرو، به مجموعه‌ای از تغییرات گفته می‌شود که با هدف بهبود عملکرد، ظاهر یا ویژگی‌های دیگر خودرو انجام می‌شود. این تغییرات می‌توانند شامل تقویت موتور، تغییر در سیستم تعلیق، بهبود سیستم‌های صوتی و حتی ارتقای طراحی داخلی و خارجی باشند. در دنیای امروز، تیونینگ به یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها برای علاقه‌مندان به خودرو تبدیل شده است. علاقه‌مندان به تیونینگ خودرو به دنبال این هستند که وسیله نقلیه خود را به شکلی منحصر‌به‌فرد و مطابق با سلیقه شخصی خود تغییر دهند. با اینکه خودروهای پرفورمنس استاندارد فاصله زیادی با پتانسیل نهایی خود ندارند اما مدل‌های پایه و ارزان‌تر با محدودیت‌های زیادی عرضه می‌شوند.

اما تیونینگ در چه بخش‌هایی می‌تواند صورت بگیرد؟ گاهی ماشینی که تیون می‌شود آنقدر با ماشین اصلی تفاوت دارد که بعضاً قابل شناسایی نیست. همان‌طور که گفتیم تیونینگ هم در ظاهر و هم در مشخصات فنی می‌تواند صورت بگیرد. در ادامه ابتدا به تیونینگ ظاهری خودرو و به دنبال آن به تیونیگ فنی خودرو می‌پردازیم. در ابتدا باید بدانید که تیونینگ خودرو چیست؟ تیونینگ ماشین به معنی تنظیم کردن و یک جورایی ارتقا دادن است. وقتی شما خودروی خود را تیون می‌کنید یعنی با ایجاد یک سری تغییرات در خودرو، آن را ارتقا و تغییر می‌دهید. این تغییرات می‌تواند، فقط تغییرات در ظاهر خودرو و یا تغییرات در بخش فنی آن باشد.

همچنین، در بخش جلوپنجره معمولاً پره ها و لوگوی خودرو حذف شده و این کار باعث ایجاد حس بزرگ‌ نمایی در جلوپنجره می‌ شود. دودی کردن شیشه‌های خودرو یکی از انواع متداول و همچنین اقتصادی تیونینگ خودرو است. از جمله آپشن‌های محبوب در تیونینگ خودرو، دودی کردن شیشه‌ها است که مخاطبان زیادی را جذب می‌کند. اگرچه در برخی کشورها استفاده از این شیشه‌ها محدودیت‌هایی دارد، اما به دلیل قابلیت آن‌ها در فیلترهای اشعه مضر، بسیاری از خودروها از شیشه‌های دودی در بخش کناری خود استفاده می‌کنند. تراتل یا دریچه گاز یکی از اجزای مهم سیستم سوخت‌رسانی خودرو است که وظیفه کنترل میزان هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد. با تغییر قطر دهانه تراتل، می‌توان میزان هوای ورودی را تنظیم کرد و در نتیجه، قدرت موتور را کنترل نمود.

رویه مرسوم در آن زمان به این ترتیب بود که آن دسته از عاشقان خودرو که در امور مکانیکی دستی بر آتش داشتند، اقدام به طراحی قطعات جدیدی برای خودروها می‌کردند. قطعاتی که به لحاظ توان فنی از قدرت بیشتری نسبت به قطعات استاندارد به کار رفته در خودروها برخوردار بودند. به این ترتیب توسط انجام دادن عمل تیونینگ، نوع راندن خودروها یا توان فنی آنها افزایش می‌یافت و به سطح دلخواه دارندگان یا رانندگان آن خودرو می‌رسید. علاوه بر بهبودهای فنی، جنبه‌های ظاهری خودرو نیز موردتوجه قرار می‌گیرند. این شامل تغییرات در بدنه با استفاده از کیت‌های بدنة آیرودینامیک، رنگ‌آمیزی خاص، و نصب اسپویلرها و دیفیوزرها برای بهبود ظاهر و کارایی است.

تیونینگ خودرو می‌تواند راهی عالی برای بهبود عملکرد، ظاهر و شخصی‌سازی خودرو شما باشد. با این حال، قبل از انجام هرگونه تغییر در خودرو، مهم است که هدف خود را مشخص کنید، با یک متخصص مشورت کنید و از قطعات با کیفیت استفاده کنید. همچنین، به خاطر داشته باشید که برخی از تغییرات در خودرو ممکن است با قوانین راهنمایی و رانندگی مغایرت داشته باشد. تیونینگ در لغت به معنی تنظیم کردن است اما در صنعت خودرو معنی دیگری دارد. در واقع با تیونینگ یک خودرو به دنبال بهبود طراحی ظاهری، داخلی و فنی آن خواهیم بود. به شرکت‌هایی که کار ارتقای فنی و ظاهری خودروها یا همان تیونینگ را انجام می‌دهند تیونر می‌گویند که از جمله مشهورترین آن‌ها می‌توان به برابوس ، منصوری، هنسی ، نوییتک و تک ارت و… اشاره کرد.

تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید. به گفته نوویتک، عرض محور عقب فراری 296 GTS اکنون به 2.08 متر رسیده است.


بهترین شخص تیونر در شهر ارومیه